Jeetje.. wat gaat het snel, bijna op de helft!

22 maart 2019 - Brownsberg, Suriname

Hoi allemaal,

Deze keer een iets sneller verhaal van de tripjes die ik afgelopen weekend heb gedaan.

De oma en moeder van Mila kwamen vorige week maandag aan in Suriname om hier een week met ons door te brengen. Dat beloofd natuurlijk veel uitjes!

Over stage heb ik momenteel niet echt iets te vertellen, behalve dat ik al bijna op de helft zit en mijn tussenbeoordeling heb behaald!

Terwijl ik mijn vorige blog aan het schrijven was, was ik alweer onderweg naar een andere trip; Brownsberg.

Brownsberg ligt ten zuiden van Paramaribo, dus we moesten nog zo’n 1,5 uur rijden tot we aan de voet van de berg waren. We leken met een gewoon stadsbusje die kant op te gaan (verhardde weg). Maar gingen met ditzelfde busje ook de berg op.. wat een gehobbel de bobbel met die gleuven in de weg 😱 chapeau voor de chauffeur!

Op de berg was er, na een stevige lunch, de mogelijkheid om naar één of twee watervallen te gaan. Dat betekent natuurlijk alles of niets, dus hop wij begonnen aan de eerst klim naar de Irenewaterval. Zo’n 10 minuten onderweg moesten we ineens weer omkeren, er was een lui(p)aard gespot. Ik keek de rest aan en dacht: “uhm.. volgens mij moeten we dan juist niet omkeren toch?”. Maar natuurlijk had (deze keer niet alleen) Lara het verkeerd verstaan en ging het om de luiaard, pfoe! Dus daar gingen we weer, 10 minuten naar boven om de veelbelovende luiaard te spotten! En wat bleek, toen we boven stonden vertelden ze ons dat dat beest daar al zo’n week op die plaats zat 🙄 Grote kans natuurlijk dat als wij de gehele waterval beklommen hadden, deze er nog steeds zat.. en jahoor, dat was natuurlijk ook zo! Maar de klim was mooi, met als beloning een verfrissende douche van de waterval, het zien van verschillende apen en prachtige vlinders (zo blauw als deze emoticon)! 🦋🐒

Wat hebben we nog meer gedaan deze dagen.. ohjaa, we zijn naar de Warappakreek geweest! De Warappakreek is een kreek die door alle oude plantages loop en uitmond op de Middellandse zee. Je vaart echt door de jungle heen met je bootje, heel bijzonder om te zien! Van de plantages zelf is nog weinig over, maar de verhalen over die tijd die ons verteld zijn, zijn wel erg heftig.. in de middag zijn we naar een plantage gevaren die door een erfgenaam opnieuw opgebouwd is. Met een prachtige tuin vol kruiden en planten, die allemaal ergens voor dienden als geneesmiddel. Als laatste gingen wij dan nog naar een dorpje, ver van de bewoonde wereld, waar toch zo’n 200 mensen woonden. Geweldig om te zien, dat mensen hier ook zo gelukkig kunnen zijn met de kleine dingen in het ons- kent- ons dorpje!

Zondagochtend stonden wij ontzettend vroeg alweer naast ons bed om een ‘culturele marktentour’ te doen. Omdat er veel verschillende bevolkingsgroepen in Suriname wonen, zijn er hier ook veel verschillende markten te vinden. We hebben twee Chinese markten bezocht, waar ze werkelijk alles verkochten 😱 Alles is zo ruim uitgestald, erg kleurrijk al die verschillende groenten en fruit zo bij elkaar! Maar wat een drukte in de vroege ochtend, om 10 uur is alles uitverkocht! Nadien gingen we naar de Javaanse markt, hier verkopen ze vooral allemaal lekkere kant en klare gerechten!

Om een stukje van de Surinaamse mannen hobby te zien, gingen we naar de ‘vogel- fluit- wedstrijden’. In drie categorieën fluiten twee vogeltjes tegen elkaar en het vogeltje dat de meeste tonen slaat, wint!

En het hoogtepunten van de dag was dan toch wel de Surinaamse dierentuin! Een groot deel van de dieren die hier in de jungle leven, waren hier te zien, van kaaimannen, slangen en spinnen tot jaguars, wouw!

Dat was dan wel weer een “kort” verhaaltje van de tripjes van vorige week! Je raad het vast al wel, ik schreef dit verhaal onderweg naar de trip van dit weekend: Fredberg! Het hoogtepunt van Suriname! Maar daar meer over in mijn volgende blog!

Tot snel! Liefsss