Week 3, 4, uh 5 alweer...

16 maart 2019 - Galibi, Suriname

Hey allemaal,

weer terug van weggeweest is het hoog tijd om een blogje te schrijven! Ik merk zelfs hier dat ik er toch een beetje te druk voor ben, met alles wat op de Bucket list staat 🙊

Maar goed, wat heb ik zoal allemaal gedaan de afgelopen weken?

Stage gaat zo zijn gangetje, ik merk dat ik mijn draai heb gevonden, ook onder de collega’s, heel fijn! Het is jammer dat de studenten van hier om de paar weken weg gaan, maar verder vermaak ik mij ook prima met wat hier allemaal moet gebeuren! Ik ben nog steeds druk bezig met wondjes, krijg een opfriscursus over infusen en medicatie, heb mijn eerste overlijden meegemaakt, mogen helpen bij het afleggen en geassisteerd bij een acute situatie. Bij vooral de acute situatie schrok ik wel even hoe iemand ineens zo snel van toestand kan veranderen en dat je dan gewoon maar moet gaan handelen. Beademing, rennen met een bed over de gang, alles kwam erbij kijken. Mooi om te zien hoe nauw ik toen samen kon werken met de co- assistenten! Leuk als je op een rustig momentje dan tussen neus en lippen door te horen krijgt “dit gaat in Nederland wel wat anders” en dat je dan kan zeggen “ja gelukkig weet ik dat”. Vooral de weken hierna merk ik hier het profijt van, de co’s vragen me sneller dingen te doen, ik mag bij kleine dingen assisteren (ook omdat ik met mijn nieuwsgierige neus boven aan sta) en krijg bijv. Dingen in handen gedrukt die eigenlijk voor de teamleider van die dag bestemd zijn.

En toen was het weer tijd voor weekend! Vrijdags hebben wij een dagje erg braaf aan school gezeten...

Om zaterdag weer lekker vroeg op pad te gaan naar... Frans Guyana en Galibi. Een vriendin van ons had het tripje geregeld, dus heel eerlijk gezegd wisten we ook niet meer dan dat wat we in onze tassen moesten pakken 🙈

Met een busje reden we zo’n 2,5 uur naar Albina, waar we met een bootje de oversteek naar Frans Guyana zouden maken. We hadden een erg gezellige gids, die vooral in was voor een grapje en veel wilde vertellen over zijn land en cultuur.

In Frans Guyana zijn we naar de bekende gevangenis van de film ‘Papillon’ geweest. Het is wel weer even wennen als je op de markt dan gewoon met euro’s moet betalen, ja daar begon het omrekenen al 🙊

De markt werd helaas op dit moment al afgebroken, maar toch was er nog veel te zien en te krijgen.

Terug op de boot begonnen we aan een langere vaartocht richting het in twee stadjes gedeelde Galibi. Er werd gewaarschuwd voor ‘ruig water’, pff dachten wij toen we aan de kant stonden.. nou dat hadden we geweten! Lekker doorweekt en wéér verbrand, kwamen wij aan op Galibi.

Na een heerlijke tocht over het “eiland” en ons gevestigd te hebben in de hutten, konden we aanschuiven voor de BBQ. Heerlijk rustig hebben we met zijn alle gegeten en leerden we elkaar stuk voor stuk kennen.

Tijd om ons klaar te maken voor de volgende schildpadden zoektocht. We vaarden naar twee strandjes en hadden veel geluk, deze keer geen schildpad die aan het broeden was, maar eentje die terug aan het schuiven was naar de zee. Wat bijzonder!

Terug bij de hutten werden we getrakteerd op een watermeloen- cocktail bij het kampvuur. Niet wetende dat de basis van deze cocktail een rum was van 90% genaamd Mariënburg.

Maar mij hoor je natuurlijk niet klagen haha

Omdat we de volgende ochtend weer een poging wilden doen tot het zien van een zonsopgang en erg rozig waren van de hele dag, gingen we redelijk optijd naar bed.

Wat een luxe, we mochten lekker uitslapen en ja, je kan het al raden.. de zonsopgang was weer niet te zien, dus snel weer terug het bed in 🙈

Een perfect, nog net geen ontbijtje op bed, stond op ons te wachten. Weer lekker “no spang” begon de dag!

Nog even naar het plaatselijke souvenirwinkeltje, wat fotootjes schieten, spullen pakken en hop onze reis naar huis weer voortzetten.

Tussen 5 en 6 was de verwachte tijd dat we thuis waren, nou maak daar maar half 8 van, maar dat betekent dat het alleen maar gezellig was!

Dat was weer even een verhaaltje van deze kant! Hopelijk heb ik van de tripjes van dit weekend sneller iets op papier gezet! ☺️

AE5C7C36-130F-4F81-95BE-0A02EA6CD312

99D0290C-BE2E-45E1-B9C2-88E565B58C4A

74BCD040-E86C-4D78-BDF1-98B7CEB4143E De veelbelovende rum 😂

1. Jan:
    16 maart 2019
    Wat een belevenis weer PAPILLON en die eier leggende zeeschildpadden !! Goed bezig Lara , ook in zkhs...... grtjes JAN
  2. Dorien Jeths:
    16 maart 2019
    Leuk om te lezen. Veel plezier en succes nog daar. 😘
  3. Hennie Sweers.:
    16 maart 2019
    Heel bijzonder!! Geniet met volle teugen!!!