Daar zijn we dan...! Welkom in Paramaribo

10 februari 2019 - Paramaribo, Suriname

Goedemorgen allemaal, voor jullie ondertussen middag!

Nog niet terug van het stedentripje naar Porto, stap ik gisteren alweer op het vliegtuig naar het volgende avontuur: 3 maanden Suriname!
Donderdag ben ik begonnen met het inpakken van mijn koffer, maar wat neem je nou allemaal mee?
Nou geloof mij; dat was nog best een uitdaging. Zeker omdat je maar tot een bepaald gewicht aan bagage mee mag nemen en je het liefste alles voor de zekerheid bij je hebt... Met verschillende lijstjes ging ik aan de slag! Na nog even de laatste boodschapjes te hebben gedaan, vooral het halen van zo'n mama overlevingspakket, en het nog 10 keer wisselen van alle kleding, was ik dan eindelijk tevreden en kon de enorme koffer, nog máár net dicht!
En wat ben je dan blij, als de weegschaal van de incheckbalie aangeeft, dat je 22,9 kg van de 23 kg mee hebt.
Mijn ouders en zusje brachten me naar Schiphol. Wachtend op mijn reisgenootje, ging ik even naar het toilet, waarna er bij terugkomst een grote verrassing op mij stond te wacht... Twee heel lieve vrienden waren extra vroeg opgestaan of doorgekomen vanuit haar nachtdienst, om mij toch nog even uit te komen zwaaien! Na een aantal dikke knuffels, gingen wij dan toch echt weg, op naar de reis van bijna 8000 km!
Om trouwens nog heel eventjes terug te komen op het leuke koffer verhaal... En het blijft natuurlijk wel Lara: was de koffer zo vol, dat de rits het op Schiphol al begaf hahaha.

We hebben een lange, rustige vlucht gehad. Waarbij we zelfs ijsjes en pizza kregen, vol verbazing, maar zeker niet verkeerd!

Met een vertraging van een half uurtje landde wij om 17 uur, locale tijd (voor jullie 21 uur) op het vliegveld! Al snel werden wij meegenomen in het motto 'no spang', wat betekent: maak je niet druk!
En zo stonden wij rustig een uur te wachten op het controleren van de paspoorten en het halen van de koffers.
Tijdens de uur durende rit naar de hoofdstad hebben we al één en ander woordje Surinaams geleerd:
Fa waka: hoe gaat het?
a'e go: het gaat goed!
Dat moet helemaal goed komen, rustig gaan we de gewoonten van het land bestuderen!

Om kwart voor negen kwamen wij aan bij het huisje, waar we warm werden ontvangen! Gelijk leerde we ook onze 4 huisdieren kennen. 1 papegaai en 3 mini waakhondjes, ik ben hier zeker weten veilig! We werden erg enthousiast bij de rondleiding door het huis! Mooie kamers en een rustige buurt.

We zijn vandaag alweer erg vroeg wakker, dat tijdsverschil is nog wel even een dingetje. Evenals de vreemde en vooral luidruchtige geluiden om je heen, wat hier in Paramaribo niet meer als normaal is. Maar toch voelt het al wel een beetje als thuis, door alle vriendelijkheid hier.
Vandaag staat er op de planning om vooral niet al te veel te gaan doen. We gaan op de fiets de buurt verkennen, even wat boodschapjes doen en de middag brengen we lekker door aan ons privé zwembad.

Vooral met dat laatste ga ik het hier de komende 3 maanden zeker wel uithouden!
Ik ben benieuwd naar wat we hier allemaal gaan beleven! Morgen is in ieder geval onze eerste dag in het ziekenhuis!

Tot snel! Liefs Lara

op reis 2op reis

Om even een beeld te krijgen van onze achtertuin:

suriname uitzicht

1. Gerda:
    10 februari 2019
    Veel plezier en ik ben benieuwd naar al je verhalen. Liefs Gerda xx