Time to say goodbye!

14 mei 2019 - Paramaribo, Suriname

Hey allemaal,

Ik denk dat dit alweer de laatste blog zal zijn…
Misschien dat er nog eentje zal volgen over een week, hoe ik het ervaar om weer terug te zijn na dit grote avontuur. Maar ik kan nog niks beloven🙊

Na stage vorige week donderdag afgesloten te hebben, hiermee gelukkig alles goed afgerond, kwam het einde langzaam maar zeker in zicht.
Ondanks alles ga ik de stage denk ik toch wel missen. Er waren vele momenten van je draai vinden en aftasting met de collega’s. Maar wanneer ze dan doorhadden wat ze aan je hadden, werden ze nieuwsgierig naar je en werd je toch wel één van hun lievelingetjes. Evenals de soms zo dankbare mensen waar ik voor zorgden!
Ik ben er vooral achter gekomen dat dit voor mij een diepte stage is geweest. Hierin heb ik vooral voor situaties gestaan, waarvan ik zeker weet dat ik dit nooit meer over zou willen doen op deze manier. Al met al, was het erg leerzaam en ben ik er zelf en als verpleegkundige weer een stuk door gegroeid!

Nu stage is afgelopen hebben we nog een paar rustige dagen voor de boeg, waarin we vooral nog een beetje van Paramaribo gaan genieten.
Afgelopen vrijdag zijn we met wat vriendinnen naar de Colakreek geweest om een heerlijk dagje te relaxen in de zon!
Daar kwam de tijd om de laatste inkopen te doen en souvenirs te kopen! Hiervoor gingen we onder andere naar de centrale markt. Een enorm overdekte markt, met allerlei verschillende kraampjes waar groente, fruit, specerijen en van allerlei andere producten te koop waren. Heerlijk om hier een ochtendje overheen te struinen.

In de middag was het dan nog wel even leuk om naar een Surinaamse bioscoop te gaan. Ja als je hier bent, moet je dat toch even meepakken. Bij voorbaat hadden we gehoord dat het echt een aanrader is om hier naar de bioscoop te gaan, omdat de Surinaamse bevolking er van het uitbundig lachen is. Dus konden we ook niet anders dan naar een comedy film gaan! Het was hilarisch, om de meest kleine dingen lag de zaal dubbel! Erg aanstekelijk kan ik je wel vertellen.
Hier voorafgaand speelde zich ook bijna nog een comedy bij onszelf af. Dit omdat wij een kwartier later de film in kwamen rollen haha. Ik moet toegeven, ik heb nog nooit zo snel mijn eten naar binnen gepropt!

Verder sluiten we vooral de avonden af door de mensen waar we veel tijd mee door hebben gebracht, nog een laatste keer te bezoeken. Etentjes, drankjes, nog een laatste keer bijpraten, alles komt gezellig voorbij!

Ohjaa, en niet te vergeten! Zelfs op de laatste dag hebben we nog een culturele tour gedaan. We zijn in de ochtend naar de Basiliek, de Moskee, de Synagoge en de Hindoestaanse tempel geweest. Het enige plekje op de wereld waar de Moskee en de Synagoge naast elkaar gebouwd zijn en elkaar ondersteunen, bijzonder!

En dan komt weer dat besef momentje: “jeetje, het is alweer voorbij…”.
Het grote avontuur waar we 3 maanden geleden aan begonnen zijn, is alweer afgelopen! Vooral in deze dagen ga je dan denken waar ooit je twijfels lagen om dit te doen, 3 maanden van huis, dat is toch best lang. Maar 3 maanden hier is toch best kort!
Ik heb vele gevoelens bij dit land gehad, maar vooral ook genoten. Genoten van alles wat ik eruit heb gehaald, heb gezien en heb geleerd.
Ik ben ontzettend blij dat ik dit ooit heb gedaan en kan er alleen maar mooi op terugkijken!

Voor nu is het toch echt tijd om afscheid te gaan nemen van al deze leuke en mooie dingen. Bye bye Suriname, bedankt voor alles en ik kom zeker nog eens terug! hallo Schiphol!

Liefs!