Een trip om stil van te worden...

30 maart 2019 - Boven-Saramacca, Suriname

Dag lieve volgers!

Dit keer een verhaal over de feestdag Holi Phagwa en het beklimmen van de Fredberg! Stage gaat nog steeds goed, volgende week zal ik over de veranderingen vertellen, maar dat paste echt niet meer bij dit grote verhaal 🙊

Vorige week donderdag was de Hindoestaanse feestdag Holi Phagwa, wat spijtig genoeg betekent dat alle studenten vrij zijn! Nouja dan nog maar een keer een weekje van 3 dagen werken 🙈

Holi Phagwa is een combinatie- feestdag waarin het lentefeest wordt gevierd, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en nog het nieuwjaarsfeest.

Sommige van jullie zullen de ‘colour run’ wel kennen, waarbij je op het einde met allerlei kleuren op elkaar gooit. Op deze feestdag doen ze dat dus de gehele dag door! Iedereen loopt in het wit en eindigt in de avond als een gekleurd monster.

Er werden verschillende grote festivals en parades georganiseerd. Zelf hadden wij 9 verschillende kleuren poeder gekocht en iedereen besmeurde je met verf, het maakte niet uit of ze je kende of niet! Dus al vrij snel was ik van top tot teen “bijgekleurd”! 👻

De meest bijzondere activiteiten werden in de tuinen georganiseerd, als het stapelen van mensen om maar een pot met gekleurde verf over je heen te krijgen. Deze traditie ging wel tot 7 meter in de hoogte door, echt bizar!

In de avond gingen we naar een podium waar bekende Nederlandse artiesten als broederliefde, partysquad en Freddy Moreiro kwamen. Alle culturen kwamen bij elkaar om dit spektakel bij te wonen, niks was te gek en iedereen wilde met je op de foto!

Wat ben ik blij dat ik deze feestdag heb kunnen bijwonen! Maar helaas, we moesten er weer vroeg in, want er stond een grote klimtocht op ons te wachten...

De wekker ging vrijdagochtend weer vroeg, alle spullen al gepakt, om op te gaan naar de Fredberg!

Na zo’n 4 uur te rijden met een busje kwamen we aan bij het basiskamp. Hier kregen we een lunch en zouden we de nacht erop overnachten. Dat betekende dus dat we de eerste nacht op de berg door zouden brengen. Na alleen het hoognodige in de tas gepakt te hebben, reden we met het busje naar de voet van de berg, waar ons een klim van 2,5 uur te wachten stond. Tussendoor maakten we verschillende stops om jawel... vogels te spotten. De telescoop werd overal mee naartoe gesleept. Het was een pittige klim zo met de tas, maar meer dan de moeite waard, wat een uitzicht daarboven zeg! Het is echt even of je op het einde van de wereld staat, zo ver je kan kijken en zoveel geluiden je hoort!

Na vele fotoshoots en te genieten van de zonsondergang, was het tijd om wat te eten! Deze nacht zouden we slapen in hangmatten, dus na een lekker bordje roti, was het tijd om hier maar eens in te kruipen. Een heel avontuur kan ik je wel vertellen! ‘S nachts komen de “zaagmachines” tot leven.. nou dood eng, zo groot deze “insecten” zijn! Dus je kan je wel voorstellen wat voor geschreeuw dat teweeg bracht met het in de hangmat kruipen! En geloof me.. naar de wc durf je dan ook echt niet meer 😂

Dus met een ontzettend vrolijk uitgeslapen gezicht stonden wij de volgende ochtend weer op. Kwart over 6 ging de wekker weer, want wij wouden een derde poging doen voor het zien van een zonsopkomst. Haha en je gelooft het of niet, ik denk dat dat ons hier niet gegund is, want weer was het bewolkt..

Maar even goeie vrienden, we genoten net zo hard weer van het prachtige uitzicht en weer gingen er vele fotoshoots overheen! Toen het toch echt tijd was om afscheid te nemen, aten we een stevig ontbijtje en begon onze afdaling. Heerlijk om dan tussendoor toch weer te stoppen voor jawel.. het spotten van vogels! Na 3 uur waren we beneden en toch wel echt uitgeput, terug naar het basiskamp. Hier was het tijd om even lekker bij te komen aan het water. Einde van de middag was het tijd om naar een speciale.. jawel.. “vogelboom” te gaan. Hier hebben we zo’n twee uur voor gestaan en toch wel wat verschillende vogels gezien, eindelijk. Waarna we in een uur terug wandelen nog een reuzenpad, een slang en een kaaiman hebben gezien!

Terug op het kamp was het nog tijd voor een snelle maaltijd en zijn we lekker naar bed gegaan. Een beangstigend fabeltje is dat er in elk huisje een vogelspin zit.. heel gelukkig hebben wij deze niet gevonden! 🤭

De volgende ochtend sprongen wij weer vroeg uit de veren om te kijken of we nog wat aapjes konden spotten en jawel.. vogels! En jullie kennen me natuurlijk al wat langer dan vandaag, dus op een gegeven moment ging ik een beetje de draak uitsteken met de gids, I am sorry 😇

En toen was het toch echt tijd om naar huis te gaan. Op de terugweg kwam dan toch nog een leuke verrassing op ons pad: een luiaard! Een schattige afsluiting van dit leuke weekend!

Nou dat was me het verhaaltje wel weer! Ik hoop dat jullie er nog een beetje doorkomen 🙈

Veel liefs uit SU!

FE67AB03-8FEB-4712-A24A-0FF44D6003C2 36046BCF-2690-42BD-AA79-C96764FD3EB4 569EEAC9-0744-4366-9380-9CD7E039F9A0