Bezoek uit Nederland!

9 mei 2019 - Paramaribo, Suriname

Hoi allemaal,

Het zo goed als laatste berichtje van deze kant. De koffer staat klaar, alle souvenirs zijn ingepakt en het is helaas tijd om zo te vertrekken.

Mijn ouders zijn hier twee weken geweest en in die twee weken moesten ze natuurlijk zoveel mogelijk van het land zien. Omdat wij nog een aantal dagen stage hadden, zijn ze zelf ook veel op avontuur gegaan.

De dag na hun aankomst hebben we ze gelijk meegenomen in een tour naar de Jodensavanne en een Botanische tuin. Prachtig om te zien hoe mensen hun eigen tuinen gebruiken om van te leven en eigenlijk niks tekortkomen! We hebben hier heerlijk gegeten met zijn allen en met de privé tour liet onze gids veel verschillende dingen zien.

Omdat mijn moeder op dinsdag jarig was, moest ik natuurlijk wel met een origineel cadeau aankomen… niets beter om je moeder dan met een luiaard te laten knuffelen! Natuurlijk was dit ook een klein beetje in mijn eigen voordeel, iets wat je altijd al hebt willen doen! Hop met de taxi richting Lelydorp en daar lag die dan op de bank… een mini luiaard van nog geen jaar #verliefd! Wat een schattig, zacht, onschuldig beestje, zo lief! Ik voelde me gelijk zo’n mama haha.
Hierna zijn we heerlijk met zijn alle uit eten geweest, om de dag gezellig af te sluiten!

Op vrijdag hadden we voor mijn ouders een trip naar twee Marrondorpen in het binnenland geregeld. Dit was ook echt het allerlaatste wat nog op ons lijstje stond. Helaas begon de dag niet helemaal zoals dit gemoeten had, we wisten gelijk weer dat we in Suriname waren haha.
Om 10 uur verzamelde wij netjes op de afgesproken plaats, waar wij 3 uur later dan ook werden opgehaald. Ze waren ons een klein beetje vergeten 🙊

Maar dat mocht de pret niet bederven en zo reden we met een taxi naar het dorpje Atjoni, waar we per boot verder zouden gaan. Het bootje bracht ons naar het dorpje Isadou, waar wij deze nacht zouden verblijven. We werden met een heerlijke maaltijd warm ontvangen.

Na deze maaltijd zouden we naar het Marrondorp Jaw Jaw gaan. Omdat de twee Marrondorpen als eilandjes uit elkaar liggen, legden we deze overtocht ook per boot af. In Jaw Jaw maakten we een leuke dorpswandeling. Het was zo rustgevend en toegankelijk hier, vriendelijke mensen, iedereen die lekker buiten leeft. De gids vertelde gedetailleerd over het reilen en zeilen op het eiland en de leefwijze van de bevolking.

Overal waar je kijkt zie je kleine houten hutjes, er wordt geleefd van de landbouw en de vrouwen lopen rond in typische klederdracht; mooi gekleurd gewikkelde doeken. Erg bijzonder ook om te zien dat alles hier in en rondom de rivier gebeurd, van afwassen tot baden. Zo vervolgde we onze wandeling terug naar de boot in de fijne sfeer van het dorp.
Wat ik zelf wel erg grappig vond om te zien is waar de bevolking zijn prioriteiten legt. De gids vertelde ons dat vele huisjes WIFI hadden en er stonden grote geluidsinstallaties voor de deuren. Dit terwijl je soms zou denken dat de huisjes met één tikje in elkaar zouden storten. Dat dit zelfs op dit deel van de wereld zo’n grote rol speelt in het dagelijks leven, verbaasde mij dan ook even.

Na het eten, in het donker, was het tijd om nog eventjes terug in de boot te stappen. Dit keer om kaaimannen te spotten! De kaaimannen kon je zien als je met een lamp langs de oever zou schijnen en hierdoor twee kleine kraaloogjes zouden oplichten. We hebben er deze avond twee gespot, bijzonder om ze zo stil te zien liggen en plots zijn ze dan ook zo weg.

Terug aan land was het dan nog even tijd om mijn favoriete hobby weer op te pakken… het zoeken van vogelspinnen. In elke grote palm zat er wel eentje, brrr. Een fijne gedachte om hiermee het bed in te duiken.

De volgende ochtend stonden we alweer vroeg naast ons bed om een stukje van de jungle van het mooie boven Suriname gebied te bekijken. Met het bootje en dit keer met een veel grotere groep, gingen we die kant op. Heerlijk om in de vroege ochtend een wandeling van zo’n 3 uur te maken! We kregen veel uitleg over de soorten planten en bomen die hier groeiden. Zo heeft elke plant of boom ook zijn eigen werking, die weer veel gebruikt wordt als medicijn binnen de Marroncultuur.

Na de wandeling gingen we voor de laatste keer weer terug naar het dorpje Isadou! We kregen hier nog eenmaal een lekkere lunch gemaakt door de bewoners en gingen met het bootje weer terug naar de opstapplaats.

Blij dat we deze laatste trip nog mee hebben kunnen pakken en nog veel van deze mooie cultuur hebben kunnen zien! Je zou je soms echt afvragen wie er gelukkiger is, als je deze blije mensen zonder al die vele luxe ziet.
Tijd om alle rust te verlaten en terug te gaan naar het drukke Paramaribo.

Op eerste paasdag zijn we met wat vriendinnen naar Frederiksdorp geweest. Met een taxi vertrokken we richting Leonsberg, om daar, ja alweer, met een bootje over de Surinamerivier richting een plantage te gaan. Het was deze dag heerlijk weer en zo kwamen we al bijna verbrand aan bij de mooi gerestaureerde plantage. Tijdens een rondleiding werd ons in het kort verteld wat er zich allemaal afgespeeld had in de tijd van de slavernij. Elk huisje dat we passeerde had zijn eigen functie gehad. Om maar even een beeld te krijgen van de verschillende werkzaamheden, straffen en het leven van toen!

Op tweede paasdag maakten we met de familie nog een gezellige wandeling in nog weer een andere plantage, genaamd Peperpot. Van deze plantage, waar vroeger cacao en koffie werd verbouwd, is een mooi natuurpark gemaakt. We hebben in alle rust naar vele aapjes, vlinders en andere diersoorten kunnen kijken. Heerlijk weer zo’n wandeling in de ochtend!

Tijd voor weer een paar dagen stage, maar deze waren voor we het wisten voorbij.

Vrijdag zouden we nog een dagje rustig aandoen met de familie, gezellig met zijn alle ergens een hapje eten ter afsluiting van hun vakantie! Maar na dit hapje eten was het tijd voor een feestje! We gingen met mijn zusje en wat vriendinnen naar de Kingsnight- party, speciaal georganiseerd voor Nederlandse studenten!
Onder het genot van een cocktail hebben we tot diep in de nacht genoten van een gezellig feestje!
Waarna het tijd was om afscheid te nemen van de familie, tot over twee weken! :)

Groetjesss uit SU