Even een inhaalslagje maken; Voltzberg en Stage!

6 mei 2019 - Voltzberg, Suriname

Dag lieve allemaal!

Tijdens het leren maken van Saoto soep, vond ik het hoog tijd om na een maand weer eens iets van mijzelf te laten horen, sorry 🙊
Te beginnen met stage, ondertussen alweer de laatste week van mijn totale stage afgesloten, maar ik zal het goedmaken door alles in te halen, ook van mijn avontuurlijke tripjes tussendoor!

Vijf weken terug begon ik rustig op mijn oude afdeling, lekker mijn draai gevonden, alleen waren we per die week verhuisd naar een andere verdieping, dus het was nog even zoeken naar alles.
Een half uurtje aan het werk, werd ik ineens gebeld door een stagiaire waar ik daarbuiten ook mee opga, Lara waar ben je? Je naam wordt geroepen dat je zo naar de OK moet?! Ik als een speer naar het afdelingshoofd, om te melden dat vorige week vrijdag eigenlijk mijn laatste dag was.. een shock voor mij en een shock voor haar, want ik wilde/ moest nog zoveel doen!
Ik snelde naar het lokaal waar mijn oud begeleider en het hoofd van de stages me aan zaten te kijken: “daar ben ik”. Ha, net op tijd, want we liepen gelijk naar de afdelingen. Dus zo werd ik op de OK gedropt, nog snel even een broodje gegeten, niet wetende wat ik allemaal zou gaan zien die dat!
En zo ging ik met grote ogen de OK in! Ik denk dat ik alle mogelijke buik-, tumor- en vat operaties wel gezien heb deze week! Erg indrukwekkend en leerzaam allemaal, om eens de andere kant te bekijken, nadat ik mijn patiënten met grote wonden ontvang!

De week ging snel voorbij, maar met een weekje OK had ik ook al wel voldoende gezien, tijd om weer naar een andere afdeling te gaan! In het weekend stond er een leuk uitstapje op ons te wachten, we gingen namelijk de laatste berg beklimmen, op naar de Voltzberg!
Met een goedgevulde rugzak stonden we vrijdagochtend vroeg alweer paraat. Er stond ons een lange reis te wachten. Om te beginnen moesten we enkele uren in een busje zitten, waarna we voor 4 uren houten billen konden krijgen op een klein bootje. Maar het was het meer dan waard, we kwamen aan bij een prachtig groot open huis, waar we de komende twee nachten zouden doorbrengen in hangmatten. Heel schattig is dan wel dat we begonnen met het voeren van aapjes, verliefd!
Na het eten was het tijd voor een nachtelijke wandeling! We zouden dieren gaan spotten en dan voornamelijk spinnen… zo’n dikke zwarte vogelspin, nou daar bedank ik toch even voor om die vast te houden haha. Dus ik vanaf een veilige afstand gefascineerd te kijken naar deze toch wel mooie beesten.

Na weer een eerste nachtje slapen in de hangmat, was het na wat tas- inpak- instructies, tijd om richting de berg te gaan… bereid je voor, het was in totaal maar een wandeling + klim van +/- 21 KM! Met een bootje voeren we naar het beginpunt van onze tocht.
Er was natuurlijk weer van alles te spotten als verschillende soorten aapjes.
Het was zo’n 7 á 8 km lopen tot de voet van de berg, waar we nog even een kleine pauze hielden, tussen het stevige stappen door.
De laatste klim was het heftigste, wat was die berg stijl! Maar eenmaal bovenop was het meer dan de moeite waard! Je had een uitzicht waarbij je 360 graden in het rond kon kijken, ontzettend gaaf! En wat voelt het goed als je dat uiteindelijk dan toch bereikt hebt!
Helaas moesten we na een uurtje genieten van het prachtige uitzicht er weer aan geloven dat we deze klim ook weer moesten afdalen. Ook dit was geen peanuts, maar toch weer iets wat we uiteindelijk overwonnen hadden! Bij elkaar opgeteld zijn we zo’n 9 uur onderweg geweest, wat een dag! Een dag die we na een heerlijk diner weer lekker afsloten in onze hangmatten.

Op de dag dat ons weer een lange terugreis te wachten zou staan, hebben we in de ochtend nog even een bezoekje aan de Raleigh vallen gebracht. Na een korte wandeling, langs een dorpje en door de jungle, kwamen we aan bij de stroomversnelling. De gezelligheid kon gelukkig nog opgebracht worden met de vele spierpijn die we hadden en zo vloog ook de terugweg voorbij!

Nu ik het toch leuk vind om alles van mijn laatste avonturen in te halen om met jullie te delen, zal er over twee dagen weer een blog verschijnen…
maar voor nu in het echt, tot over 5 dagen in Nederland!

Liefs, Lara

1. Gerda:
    6 mei 2019
    Geweldig, wat een gave avonturen 😘